امروز : شنبه 31 شهریور ماه 1397
ساعت:
پایگاه آموزشی مقابله با مصدومیت - تروما

”سرعت” اصلی ترين عامل خطرساز در حوادث ترافيكی است

”سرعت” اصلی ترين عامل خطرساز در حوادث ترافيكی است

Image result for ‫سرعت حوادث ترافيكی‬‎

"حوادث ترافيکی سالانه موجب مرگ و مير حدود 120 ميليون نفر و مجروح شدن بيش از 50 ميليون نفر در سراسر جهان می شود."

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، آمارهای ارائه شده در ايران نشان می دهد که پس از بيماری های قلبی، عروقی، حوادث دومين علت مرگ و مير در همه گروههای سنی و در گروه سنی زير 40سال اولين علت مرگ و مير است که شايع ترين آنها حوادث ترافيکی است.

عابران پياده، دوچرخه سواران، موتور سواران و رانندگان دوچرخه های موتوری در مقايسه با رانندگان و مسافران اتومبيل ها و وسايل نقليه موتوری بزرگتر، بيشتر در معرض خطر هستند و از آنها به عنوان کاربران پرخطر راه ها ياد می شود.

سرعت به عنوان اصلي‌ترين عامل خطرساز در حوادث ترافيكي راه‌ها شناخته شده است. سرعت خودرو هم خطر تصادف را افزايش داده و هم شدت جراحات را بيشتر مي‌كند. به‌طوري كه 30 تا 50 درصد علل مرگ ناشي از حوادث ترافيكي به سرعت خودروها مربوط مي‌شود.

سرعت زياد هنگامي است كه سرعت خودرو از حد مجاز تجاوز كند و سرعت نامناسب به شرايطي گفته مي‌شود كه سرعت خودرو با شرايط جاده و ترافيك موجود متناسب نباشد. هر دوي اين حالات مسبب اصلي تصادفات منجر به جراحات شديد و مرگ سرنشينان شناخته شده‌اند.

سرعت وسیله نقلیه در رأس مشکلات سوانح و صدمات رانندگی قرار دارد. سرعت وسیله نقلیه هم بر خطر تصادفات و هم بر عواقب تصادف تأثیر دارد. سرعت بالا در یک وسیله نقلیه زمانی است که محدوده سرعت مربوطه رعایت نشود.

سرعت نامتناسب زمانی است که وسیله نقلیه با سرعتی که متناسب با وضعیت متداول جاده و ترافیک نباشد حرکت نماید.

سرعتی که راننده برای حرکت انتخاب می کند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد.

شواهد بارزی در دست است که رابطه بین میانگین سرعت و ریسک تصادف را نشان می دهد:

· احتمال بروز یک تصادف منجر به آسیب با مربع سرعت متناسب است. (مربع سرعت : دو برابر سرعت)

· احتمال یک تصادف شدید با مکعب سرعت متناسب است. (مکعب سرعت: سه برابر سرعت)

· احتمال یک تصادف منجر به فوت با توان چهارم سرعت متناسب است.

o شواهد عملی از مطالعات در مورد سرعت در کشورهای مختلف نشان داده است که افزایش میانگین سرعت بر میزان یک کیلومتر در ساعت سبب افزایش شاخص بروز تصادف به میزان 3% می شود.

شدت جراحات وارده در تصادف:

سرعت وسیله نقلیه تأثیر منفی قابل توجهی بر ایمنی دارد.

با افزایش سرعت تعداد و شدت جراحات نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهد که سرعت بالاتر در لحظه برخورد سبب احتمال بیشتر جراحات جدی و منجر به مرگ می شود.

· شدت آسیب در سرنشینان خودرو به تغییر سرعت در هنگام برخورد بستگی دارد.

· در تصادف شدید افزایش خطر بیشتر است. در این موارد با افزایش متوسط سرعت به میزان 1 کیلومتر در ساعت سبب 5% خطر بیشتر آسیب های شدید و یا منجر به مرگ می شود.

تحقیقات نشان میدهد رابطه سرعت ماشین با احتمال مرگ عابر پیاده در صورت تصادف به شکل زیر است:

· احتمال مرگ عابران هنگامی که لحظه برخورد از 30 به 50 کیلومتر در ساعت افزایش یابد 8 برابر می شود.

سرعت زیر ۳۰کیلومتر در ساعت احتمال مرگ عابر ۱۰%

سرعت بین ۳۰تا ۴۰کیلومتر در ساعت احتمال مرگ عابر ۲۵%

سرعت ۴۰تا ۴۵کیلومتر در ساعت احتمال مرگ عابر ۶۱%

همچنین سرعت غير مجاز بعنوان يک عامل خطر جدی در آسيب های ناشی از تصادفات جاده ای است که هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسيب های ناشی از آن تاثير می گذارد.

احتمال مرگ سرنشينان خودرو با سرعت 80 کيلومتر در ساعت 20 برابر زمانی است که سرعت خودرو 30 کيلومتر در ساعت است.

· احتمال آسیب جدی برای سرنشینان صندلی جلو که کمربند ایمنی بسته اند در سرعت (48 کیلومتر در ساعت) در مقایسه با خطر آسیب در سرعت (32 کیلومتر در ساعت) 3 برابر و در سرعت (64 کیلومتر در ساعت) 4 برابر است.

· احتمال خطر مرگ برای سرنشینان خودرو در تصادف با سرعت لحظه برخورد (80 کیلومتر در ساعت) 20 برابر احتمال مرگ با سرعت (32 کیلومتر در ساعت ) است.

· در تصادف با سرعت 32 کیلومتر در ساعت شانس زنده ماندن عابر پیاده 90% است ، ولی این شانس در سرعت 45 کیلومتر در ساعت و بالاتر به کمتر از 50 درصد خواهد رسید.

· علت اصلی حدود یک سوم سوانح منجر به مرگ و آسیب های شدید در کشورهای صنعتی ، سرعت بالا و نامتناسب است. سرعت بر خطر بروز تصادف تأثیر می گذارد. سرعت بیشتر ، فرصت کمتری برای پیشگیری از برخورد فراهم می کند. در زمان مشابه ، سرعت بالاتر عواقب شدیدتری به دنبال دارد.

· افزایش متوسط سرعت به میزان یک کیلومتر در ساعت خطر تصادف منجر به آسیب را 30% افزایش می دهد.

عوامل دیگر که بر مرگ ناشی از حوادث رانندگی تاثیر گذارند :

کمربند ايمنی :

استفاده از کمربند ايمنی خطر صدمات جدی و کشنده را از 65 به 43 درصد کاهش می دهد و استفاده از کمربند ايمنی بيشتر از هر وسيله ديگر از خطر تصادفات روبرو با يکديگر می کاهد. از سن 12 سالگی به بعد، نوجوانان هم می توانند مانند بزرگترها روی صندلی جلو بنشينند و از کمر بند ايمنی خودرو استفاده کنند. اما کودکان کمتر از 12 سال يا نوجوانان با قد کوتاهتر از 130 سانتی متر بايد روی صندلی عقب ماشين بنشينند. 

رعايت ديد مناسب در رانندگی:

خطر تصادفات ناشی از خستگی در شب 10 برابر است. بطوری که اين خطرات در حدود ساعت 2 تا 5 صبح يا غروب آفتاب يا در شب بعلت ديد ناکافی تقريبا” 5 برابر بيشتر از زمانهای ديگر شبانه روز است. ( 21درصد مرگ و ميرها ناشی از ديد ناکافی است) يکی از راه های افزايش ديد، حرکت با چراغ های روشن حتی در مدت روز است چرا که باعث کاهش 10 تا 15درصدی تصادفات می شود. 

استفاده از صندلی ويژه کودک :

گفته شده است در ايران سوانح و حوادث جزء اولين علت های مرگ و مير کودکان زير 5 سال به شمار می رود. بر روی زانو نشاندن اطفال در حين سفر در تصادفات رو در روبی که دو اتومبيل از دو جهت مخالف با يکديگر بر خورد می کنند، بسيار خطر ساز است.

در صورتی که سرعت 50 کيلومتر در ساعت باشد، نمی توان او را کنترل کرد و کودک صددرصد با داشبورد و شيشه جلو برخورد می کند و به دنبال آن آسيب ها و پيامدهای ناشی از دست دادن فرزند برای والدين خواهد آمد. با استفاده از صندلی کودک می توان مرگ ناشی از سوانح ترافيکی کودکان را تا 51 درصد کاهش داد. 

استفاده از کلاه ايمنی سفيد رنگ و لباس های روشن موجب کاهش 45 درصدی تصادفات می شود؛ 25درصد از موارد مرگ و مير حوادث ترافيکی مربوط به راکبان موتور سيکلت است که نيمی از مرگ های مربوط به اين گروه بعلت جراحات ناحيه سر است. استفاده از رنگ های روشن در چرخ ها و عقب موتور سيکلت ها و استفاده از چراغ های شفاف برای ترمزها در قسمت عقب موتور باعث افزايش ديد و کاهش 15 تا 50 درصدی تصادفات می شود.

برخی از عوامل خطر تصادف برای عابران و دوچرخه سواران:

– دید کم در خیابان

– توجه ناکافی به ایمنی عابرین پیاده در جاده

– تأثیر منفی الکل بر عابران و دوچرخه سواران

– طراحی نامناسب جلو خودرو



منبع: سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us/?p=29301


 نوشته شده توسط : Admin      در تاريخ : 1396/04/02        ساعت : 15:33     

تعداد نظرات (0)
بازگشت



امتیاز شما به این مطلب :  

     
نظر شما در مورد این مطلب :
     
نام :
آدرس سایت :  
ایمیل  :  
پیام * :
  1. کلیه مطالب عنوان شده باید  منطبق با  اصول و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.
  2. مطالب پس از تایید مدیر سایت قابل مشاهده برای عموم خواهد بود.
  3. در صورت تمایل به  ثبت آدرس سایت  ، آنرا با فرمت http://www.yourWebSite.com  وارد نمایید.
  4. درصورت تمایل به ثبت  ایمیل ، آنرا با فرمت emailAddress@EmailProvider.com  وارد نمایید

نظرات دوستان

هيچ مقداري پيدا نشد