امروز : چهارشنبه 28 آذر ماه 1397
ساعت:
پایگاه آموزشی مقابله با مصدومیت - تروما

حضور 30 درصدی عابران پیاده در تصادفات درون شهری

حضور 30 درصدی عابران پیاده در تصادفات درون شهری



براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته و حدود ۵۵میلیون نفر مجروح می‌شوند که عابران پیاده سهم زیادی در این آمار و ارقام دارند. تعدادی از این افراد دچار معلولیت شده و بقیه سال‌های زندگی را با ناتوانی جسمی سپری می‌کنند، شرایطی که زیان اقتصادی هم برای خانواده و هم برای کشورها به همراه دارد. از سوی دیگر تصادفات رانندگی هشتمین عامل مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود. این‌درحالی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش‌بینی کرده است که در سال 2020 تصادفات ترافیکی وسومین عامل مرگ و میر در سراسر دنیا خواهد بود.

هرچند که به گفته ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت؛ سوانح و تصادفات رانندگی، اکنون نیز سومین عامل مرگ ایرانیان است، ضمن اینکه بیشتر آسیب‌دیدگان سوانح و تصادفات رانندگی جوان هستند، بنابراین این حوادث بیشترین میزان عمر از دست رفته ایرانیان را شامل می‌شود.

نکته جالب دیگر اینکه با توجه به بررسی که در مدت ۱۰ سال گذشته از بین چهار هزار پرونده تصادفات خودروها صورت گرفته است، می‌توان گفت در ۷۳درصد موارد عامل انسانی باعث وقوع تصادف شده و بین ۱۲ تا ۲۳ درصد مرگ و میرها در تصادفات مربوط به عابران پیاده بوده است.

هرچند که سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام می‌کند؛ در ٣٠ درصد تصادفات درون شهری، عابران پیاده حضور داشته‌اند. ضمن اینکه برآوردها نشان می‌دهد بیشترین قربانیان سوانح رانندگی عابران پیاده و موتورسیکلت سواران بوده که در سنین 50 تا 20 سالگی قرار دارند. از سوی دیگر 45 درصد تلفات‌ مربوط به عابران پیاده و موتورسواران است.

دو عامل مهم مرگ عابران پیاده
البته در سال‌های گذشته برنامه‌های بلند و کوتاه‌مدت متعددی برای کاهش مرگ و میر عابران پیاده در تصادفات تدوین شده است که اطلاع‌رسانی و هوشیارسازی شهروندان، همچنین ایجاد تغییراتی در قانون جدید راهنمایی و رانندگی از جمله این موارد به‌شمار می‌رود. به‌این اقدامات باید ایجاد پل‌های عابر، زیرگذر، پیگیری استانداردهای ایمنی خودرو و ایمنی سیستم حمل و نقل را نیز اضافه کرد. با این وجود همچنان رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از حضور عابران پیاده در حدود یک سوم تصادفات درون شهری سخن می‌گوید، رقمی که به نظر می‌رسد سال‌هاست ثابت مانده است.

آنچه که شاید این نکته را به ذهن متبادر کند؛ اگرچه در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه موضوع ارتقای ایمنی و سلامت عابران پیاده مورد توجه قرار گرفت و به گفته مسئولان برنامه‌های متعددی در این راستا تدوین و اجرایی شد، ولی همچنان با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

شرایطی که شاید ضرورت تمرکز بر تدوین برنامه‌های مختلف در حوزه فرهنگ‌سازی با هدف ارتقای سلامت عابران پیاده را گوشزد ‌کند. این‌درحالی است که به گفته کارشناسان دلیل مرگ و میر عابران پیاده در تصادفات جاده‌ای به دو عامل ایمن‌ نبودن راه‌ها از یک سو و بی‌توجهی عابران پیاده به قوانین از سوی دیگر بازمی‌گردد.

همچنین باید گفت؛ متاسفانه تصادفات عابران پیاده به دلیل سرعت بالای خودروها در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها و زیاد بودن عرض راه، بیشتر به مرگ عابران پیاده می‌انجامد، اما در گذرگاه‌های شهری به دلیل پایین بودن سرعت وسایل نقلیه بیشتر موجب بروز جراحت در افراد می‌شود.

ضمن اینکه شاهد هستیم؛ ایمن‌سازی نشدن، نداشتن خط‌کشی و نبود پل عابر پیاده در برخی بلوارها، بزرگراه‌ها و گذرگاه‌هایی که منتهی به کمربندی می‌شوند، از مهمترین دلایل بروز تصادفات عابران پیاده در این معابر به‌شمار می‌روند، زیرا عابران گاهی ناچار به تردد درسطح سواره‌رو بوده که این اقدام برای آنها حادثه‌آفرین می‌شود. به عنوان مثال سرهنگ علی فکری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان چندی پیش از افزایش 19درصدی فوت عابران پیاده در تصادفات رانندگی درون‌شهری این استان خبر داد. طبق اظهارات وی تعداد فوتی‌های عابران پیاده در تصادفات رانندگی درون‌شهری به‌میزان ذکر شده در سال 95 افزایش یافته که مهمترین علت آن افزایش سرعت غیرمجاز، حرکت وسیله نقلیه در بلوارهای حاشیه شهر و عدم جداسازی مسیر عابران پیاده از سطح سواره‌روها است که در برخی موارد عابران پیاده مقصر بوده‌اند. آنچه که شاید سال‌ها قبل موجب شد تا بندی به قانون راهنمایی و رانندگی اضافه شود که دربرگیرنده جریمه عابران پیاده است. هرچند که تاکنون این بخش از جرایم شکل اجرایی به خود نگرفته است . دلیل آن شاید فراهم نشدن ابزارها و زیرساخت‌های لازم باشد. علت‌هایی که موجب شده‌اند تا این قانون سابقه ناموفق حدود پنج دهه‌ای را در کارنامه خود داشته باشد، زیرا که در نخستین جدول تخلفات قانون اخذ جریمه‌های رانندگی مصوب سال 1350 به این موضوع اشاره شده است. در توضیح بیشتر و به طور خلاصه باید بیان کرد که طبق ماده 27 قانون جرائم رانندگی، در راه‌هایی که برای عبور عابران پیاده علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه در نظر گرفته شده است، عابران باید هنگام عبور از عرض یا طول سواره‌رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده در محل از نقاط خط‌کشی شده، گذرگاه‌های غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند. براین اساس اگر عابر پیاده این موارد را رعایت نکند، متخلف محسوب شده و باید جریمه بپردازد، ضمن اینکه در صورت وقوع تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به این‌که تمامی مقررات را رعایت کرده باشد، مسئولیتی نخواهد داشت.

هوشمندهای خطرآفرین عامل جدیدی در بروز تصادفات
با این وجود اکنون در دنیای مدرن امروزی باید علت جدیدی را نیز به فهرست عواملی اضافه کرد که موجب سهیم شدن عابران پیاده در تلفات رانندگی می‌شود. به اعتقاد کارشناسان حوزه ترافیک خطر تصادف‌ هنگام‌ استفاده‌ از تلفن‌ همراه، چهار برابر خطر تصادف‌ در حالت‌ عادی‌ است. وسیله هوشمند خطر آفرین که استفاده از آن هم توسط رانندگان در هنگام تردد در معابر شهری و هم از سوی عابران پیاده زمان رفت و آمد در خیابان‌ها می‌تواند خطر آفرین باشد.

توجه داشته باشید، تحقیقات انجام شده گویای این مطلب است که زمان واکنش رانندگان در هنگام فرستادن پیام کوتاه به ۳۰ درصد و در هنگام مکالمه با تلفن همراه به میزان ۹درصد افزایش پیدا می‌کند، به‌این ترتیب رانندگان با تأخیر بیشتری عکس‌العمل نشان می‌دهند، آمار و ارقامی که تا حدی درباره عابران پیاده نیز صادق است. ضمن اینکه باید گفت به طور کلی ابزاری مانند تلفن همراه و یا سایر وسایل الکترونیکی می‌توانند تأثیر مستقیمی در ۲۵ درصد از تصادفات داشته باشند.

توجه داشته باشید؛ اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان نرخ تصادف در ایران با‌برخی از کشورهای آسیایی داشته باشیم، باید گفت؛ به طور مثال ميزان تلفات تصادفات رانندگی در ايران ۲۵برابر ژاپن و دو برابر ترکيه است.

این درحالی است که براساس آمار و ارقام به دست آمده تصادفات روزانه ۳۲ميليارد تومان ضرر اقتصادي را به کشور تحمیل می‌کند. همچنین هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود هشت درصد تولید ناخالص داخلی است. براین اساس به‌نظر می‌رسد باید بعد فرهنگسازی در زمینه توجه عابران به قوانین راهنمایی و رانندگی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، تا در سال‌های آتی و در کوتاه مدت شاهد کاهش نقش عابران پیاده در بروز تصادفات و فوت آنها در اینگونه از حوادث باشیم. در غیر این صورت طراحی قوانین و راهکارهایی که بستر لازم برای اجرای آنها فراهم نشده است، مانند جریمه عابران پیاده نمی‌تواند چندان گره‌گشا باشد.


منبع: سایت حمایت آنلاینhttp://www.hemayatonline.ir/detail/News/17304


 نوشته شده توسط : Admin      در تاريخ : 1396/02/29        ساعت : 12:44     

تعداد نظرات (0)
بازگشت



امتیاز شما به این مطلب :  

     
نظر شما در مورد این مطلب :
     
نام :
آدرس سایت :  
ایمیل  :  
پیام * :
  1. کلیه مطالب عنوان شده باید  منطبق با  اصول و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.
  2. مطالب پس از تایید مدیر سایت قابل مشاهده برای عموم خواهد بود.
  3. در صورت تمایل به  ثبت آدرس سایت  ، آنرا با فرمت http://www.yourWebSite.com  وارد نمایید.
  4. درصورت تمایل به ثبت  ایمیل ، آنرا با فرمت emailAddress@EmailProvider.com  وارد نمایید

نظرات دوستان

هيچ مقداري پيدا نشد