امروز : چهارشنبه 28 آذر ماه 1397
ساعت:
پایگاه آموزشی مقابله با مصدومیت - تروما

رانندگی جوانان

عده زیادی از كساني كه در تصادفات كشته می شوند، رانندگان جوان با سن 20-15 سال هستند. اگر چه رانندگان جوان تنها 5/6 درصد دارندگان گواهينامه رانندگي را شامل ميشوند، اما 2/12 درصد تصادفات مرگبار مربوط به آنهاست.

بنابر این مصرانه از والدین خواسته می شود تا نسبت به خطرات بي تجربگي جوانان در رانندگي توجه داشته باشند.

بايد بدانيم كه:

سوانح رانندگي بزرگترين علت مرگ كودكان و جوانان است. هر سال هزاران راننده جوان در سرتاسر جهان با ميانگين سني 20-15 سال در سوانح رانندگي كشته می شوند و صدها هزار نفر از آنان نيز مجروح مي گردند. مرگ رانندگان جوان، دو برابر جمعيت معمول است.

بررسيها نشان ميدهد جوانان درصد بالايي از رفتارهاي رانندگي خطر آفرين مانند سرعت بالا، نبستن كمربند ايمني، استفاده از تلفن همراه، لاييكشي و كورسهاي خياباني را مرتكب ميشوند.

رايج ترين تخلف منجر به تصادفات مرگبار، سرعت غير مجاز است. این مساله تا حد زیادی از روحیه هیجان طلب جوانان ناشی می شود. جوانان بيش از بزرگسالان، تمايلات خوشبينانه دارند و بر اين باورند كه نسبت به افرادي كه دچار تجربههاي ناگوار رانندگي شدهاند، خوششانستر هستند.

همچنین نسبت به بزرگسالان، خطرپذیری بیشتری دارند. گاهی بویژه در حضور همسن و سالان، انجام کارهای خطرناکتر همچون رانندگي بی محابا، سرعت بسیار بالا، مسابقه با خودرویی دیگر در جاده یا خیابان و رانندگي پس از مصرف مواد مخدر یا الکل به منزله قدرت بیشتر است. این رفتارهای پرخطر در رانندگان جوانی که تحصیلات پایین تر، والدین بی توجه و سابقه کنشهای نابهنجار و قانون شکنانه دارند، بیشتر است.

از سوی دیگر جوانان احساساتي ترند و تنشها یا هیجانات می تواند بر رفتارشان به عنوان راننده اثرگذار باشد. همچنين رانندگان جوان در مقايسه با دیگران بيشتر دچار خواب آلودگی پشت فرمان می شوند.

عامل مهم دیگری که منجر به تصادفات مرگبار رانندگان جوان می شود، بي تجربگي است. رانندگي مانند هر مهارت دگير با تمرين بهبود مييابد. بنابر این تعجبی ندارد که رانندگان جوانان و تازه کار بيشتر دچار تصادفات ترافيكي شوند.

چه باید کرد؟

شکی نیست که ميزان تصادفات در بين جوانان از طريق آموزش كاهش می یابد. در برخی کشورهای پیشرفته، مدارس موظف شدند تا در کلاس دهم، رانندگي را بصورت تئوری و عملی و در قالب یک واحد درسی آموزش دهند. تحقیقات نشان داد که مهارت این دانش آموزان بمراتب بیشتر و تخلفات آنها کمتر بود.

از آنجا كه بي تجربگي، عاملي مهم در تصادفات مرگبار رانندگان جوان است، گذراندن موفقيت آميز دوره آموزش رانندگي مي تواند اين خلاء را به نحو احسن، پر كند. اين دوره ها می توتند در سه سطح مقدماتي، متوسط و پيشرفته برگزار شود كه هر سطح محدوديتهاي خاص خود را دارد. بعبارت دیگر محدودیت های گواهينامه رانندگي به مرور و با افزايش سن و تجربه رانندگان جوان و تازه کار کاهش می یابد. مثلا در برخی کشورهای غربی، راننده جوان تا یکسال بعد از اخذ گواهینامه حق ندارد سرنشینی زير 20 سال به همراه داشته باشد، مگر آنكه فردي 25 ساله يا بالاتر در خودرو حضور داشته باشد. همچنين نمی تواند بين ساعت 11 شب تا 5 صبح رانندگي کند. تحقیقات نشان می دهد که اعمال محدودیت برای رانندگان جوان، باعث کاهش تصادفات می شود.

رفتار و نحوه پرورش والدين نیز عامل مهمی در بهبود رانندگي جوانان است. هرچه والدين فرهنگ بالاتري داشته باشند، فرزندانشان رفتار ايمنتری دارند. عکس این مطلب هم کاملا صادق است. بدین معنا که رفتار نابهنجار والدين ميتواند تأثير منفي روي عملکرد فرزندان از جمله رانندگي آنها داشته باشد.

با اين حال تأكيد بيشتر روي يادگيري تدريجي مهارتهاي رانندگي است تا انشاالله شاهد کاهش هرچه بیشتر تصادفات و تلفات در بين جوانان، این آینده سازان کشورمان باشیم.

 


 نوشته شده توسط : Admin      در تاريخ : 1393/02/24        ساعت : 22:39     

تعداد نظرات (0)
بازگشت



امتیاز شما به این مطلب :  

     
نظر شما در مورد این مطلب :
     
نام :
آدرس سایت :  
ایمیل  :  
پیام * :
  1. کلیه مطالب عنوان شده باید  منطبق با  اصول و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.
  2. مطالب پس از تایید مدیر سایت قابل مشاهده برای عموم خواهد بود.
  3. در صورت تمایل به  ثبت آدرس سایت  ، آنرا با فرمت http://www.yourWebSite.com  وارد نمایید.
  4. درصورت تمایل به ثبت  ایمیل ، آنرا با فرمت emailAddress@EmailProvider.com  وارد نمایید

نظرات دوستان

هيچ مقداري پيدا نشد