امروز : سه شنبه 29 آبان ماه 1397
ساعت:
پایگاه آموزشی مقابله با مصدومیت - تروما

خواب آلودگی در رانندگی

خواب آلودگی در رانندگی

خواب آلودگی درست شبیه مصرف مواد مخدر یا الکل، سرعت واکنش را کاهش می دهد، قدرت تصمیم گیری و قضاوت را مختل می کند و می تواند به سوانح مرگبار رانندگی منجر شود. میزان مرگ و میر ناشی  از حوادث جاده ای در شبها ۳/٢ برابر بیش از روزها برآورد شده است.

بر اساس یک بررسی انجام شده، 37 درصد از رانندگان پذیرفتند که در طول عمر خود، حداقل یکبار در حال رانندگی و پشت فرمان بخواب رفته اند؛ 8 درصد رانندگان پذیرفتند که طی 6 ماه گذشته، حداقل یکبار حین رانندگی بخواب رفته اند؛ 60 درصد از رانندگانی که بخواب رفتن خود را اذعان داشتند، پذیرفتند که در بزرگراهها حتی با سرعتی بیش از 90 کیلومتر در ساعت هم چرت زده اند!

افرادی که در شیفت شب کارمی کنند، کسانی که هر روز مسافتی طولانی را رانندگی می کنند، کسانی که اختلال خواب شناخته نشده دارند و بالاخره افرادی که داروهای خواب آور مصرف می کنند، بیشتر از سایرین در معرض خطر خواب آلودگی هستند.

اینک به بررسی علایم خستگی هنگام رانندگی می پردازیم:

  • بسته شدن چشمها و کاهش قدرت تمرکز
  • خمیازه مکرر
  • تحریک پذیری، بیقراری و کم حوصلگی
  • افکار جورواجور و پریشانی
  • فراموش کردن مسیر و مسافتی که همین اخیراً طی شده است.
  • انحراف به طرفین یا رانندگی روی خطوط
  • سرعت غیرمجاز و عدم رعایت علایم ترافیکی
  • درد پشت، سوزش چشم، تنفس سطحی و کم شدن توجه

با پیدا شدن هریک از علایم فوق، راننده باید دریابد که خستگی جسمی و ذهنیش به مرز هشدار و ایجاد حادثه رسیده است.

برخی نکات ایمنی برای به حداقل رساندن خطر خواب آلودگی:

  • با داشتن یک برنامه منظم، به اندازه کافی استراحت داشته باشید.
  • به محض ایجاد نشانه های خستگی، در یک منطقه قابل دید و با فاصله از جاده اصلی توقف کنید و دستکم چرت مختصری بزنید.
  • از رانندگی بین ساعات 12 نیمه شب تا 6 صبح بپرهیزید.
  • وقتی برای رانندگی در یک مسیر طولانی برنامه ریزی می کنید به نکات ذیل توجه کنید:

- از راننده کمکی استفاده کنید.

- سفرتان را از صبح زود شروع کنید.

- دمای داخل خودرو خیلی گرم نشود.

- هر 2 ساعت یکبار یا بعد از طی هر 150 کیلومتر، خودرو را متوقف کنید، پیاده شوید، چند قدم راه بروید و کمی نرمش کنید. اینکار خستگی شما را بسیار کم می کند.

- برای صرف غذا و تنقلات سبک توقف کنید.

- موقع رانندگی، سر  بالا، شانه ها  عقب و زانوها 45 درجه خم باشند.

 


 نوشته شده توسط : Admin      در تاريخ : 1391/09/14        ساعت : 11:24     

تعداد نظرات (0)
بازگشت



امتیاز شما به این مطلب :  

     
نظر شما در مورد این مطلب :
     
نام :
آدرس سایت :  
ایمیل  :  
پیام * :
  1. کلیه مطالب عنوان شده باید  منطبق با  اصول و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.
  2. مطالب پس از تایید مدیر سایت قابل مشاهده برای عموم خواهد بود.
  3. در صورت تمایل به  ثبت آدرس سایت  ، آنرا با فرمت http://www.yourWebSite.com  وارد نمایید.
  4. درصورت تمایل به ثبت  ایمیل ، آنرا با فرمت emailAddress@EmailProvider.com  وارد نمایید

نظرات دوستان

هيچ مقداري پيدا نشد